Nawigacja okruszkowa
Lista artykułów

Siła długoterminowych inwestycji

Na początku lipca br. Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało tzw. Program Budowy Kapitału, którego realizacja ma pomóc w finansowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, a przy okazji ma się również poprawić długoterminowa stabilność finansów publicznych i bilansu płatniczego. Według autorów programu przeciętne aktywa finansowe gospodarstw domowych w Polsce są wielokrotnie mniejsze niż w krajach rozwiniętych, a stopa oszczędności jest jedną z najniższych wśród krajów Unii Europejskiej. Z kolei zbyt niski poziom oszczędności w gospodarce utrudnia finansowanie inwestycji, które są konieczne do podniesienia potencjału rozwoju i zapewnienia dobrobytu na poziomie najwyżej rozwiniętych krajów świata. Z tego powodu przygotowano Program Budowy Kapitału, który ma być filarem modelu rozwoju gospodarczego opartego na lokalnym i długoterminowym kapitale prywatnym. Jednym z najważniejszych celów programu jest:

  • poprawa bezpieczeństwa finansowego Polaków rozumiana jako wzrost wartości oszczędności i aktywów gospodarstw domowych,
  • poprawa struktury oszczędności poprzez wzrost kapitału lokowanego na krajowym rynku akcji, nieruchomości i obligacji korporacyjnych
  • zabezpieczenie przed przyszłym spadkiem świadczeń emerytalnych w I filarze systemu.

Cel ten ma być osiągnięty przede wszystkim dzięki utworzeniu efektywnego dobrowolnego kapitałowego systemu emerytalnego. Będzie on uruchamiany stopniowo w różnych segmentach przedsiębiorstw podzielonych według liczby zatrudnionych w okresie od 1 stycznia 2018 do 1 stycznia 2019. Udział pracowników w programie ma być dobrowolny, ale domyślnie zostanie zapisany każdy pracownik poniżej 55 roku życia. Program ma być wsparty szeregiem ulg i zachęt fiskalnych, jednak wydaje się, że  to zasada „domyślności" udziału może mieć kluczowe znaczenie i może decydować o powodzeniu programu rozumianym jako popularność i powszechność oszczędzania w ramach tego filaru. Wysokość składki wyniesie od 4% do 7% wynagrodzenia w zależności od decyzji pracownika (2-4%) i pracodawcy (2-3%). Przez pierwsze dwa lata środki ze składek mają być zarządzane przez TFI Polskiego Funduszu Rozwoju, które zaoferuje fundusze inwestycyjne o profilu ryzyka dopasowanym do wieku oszczędzających. Po tym okresie możliwy będzie transfer środków do instytucji wybranej przez pracownika.

Zaprezentowany dokument przedstawia tylko zarys planu, który wymaga uszczegółowienia w wielu aspektach, a jego realizacja to raczej przedsięwzięcie długoterminowe (2018-19). Można jednak już teraz pokusić się o pierwsze wnioski na temat jego wpływu na rynki finansowe, zwłaszcza, że dotyka on także niezwykle ważnej kwestii istnienia i funkcjonowania Otwartych Funduszy Emerytalnych w przyszłości. Nie sposób nie zgodzić się z autorami raportu, że po reformie emerytalnej z 2014 roku model funkcjonowania OFE nie ma praktycznie żadnego uzasadnienia. Sektor obciążony jest w zasadzie stałymi odpływami netto (napływająca składaka jest mniejsza od środków przekazywanych do ZUS w ramach tzw. „suwaka") i w tej sytuacji trudno mówić o przepływie środków z systemu emerytalnego do gospodarki na finansowanie inwestycji. Rynki finansowe obawiały się wręcz całkowitej nacjonalizacji aktywów OFE, jednak plan zaprezentowany przez autorów raportu jest bardziej korzystny w porównaniu z tymi oczekiwaniami. Z dniem 1 stycznia 2018 roku 25% aktywów OFE (obecnie około 35 mld PLN) ma zostać przekazane do Funduszu Rezerwy Demograficznej. Dotyczy to tzw. aktywów płynnych, obejmujących według autorów programu gotówkę (7% aktywów), obligacje (11%) oraz akcje zagraniczne (7%). Pozostałe 75% aktywów ulokowane w akcjach polskich ma pozostać w OFE, które zostaną przekształcone w Otwarte Fundusze Inwestycyjne Polskich Akcji w ramach IKE. OFE staną się od tego momentu częścią trzeciego nieobowiązkowego filaru emerytalnego. Na razie nie wiadomo nic na temat limitów inwestycyjnych nowych funduszy i choć część nazwy „Polskich Akcji" sugeruje, że głównie ten segment będzie przedmiotem inwestycji, to jednak nie można wykluczyć dywersyfikacji portfela w kierunku bardziej bezpiecznych aktywów (w końcu są to oszczędności emerytalne, a więc bezpieczeństwo i limitowana zmienność powinny mieć większe znaczenie niż w przypadku klasycznych funduszy akcji).

Jakie oszczędności mogą zasilić dodatkowo rynki kapitałowe w wyniku wdrożenia programu?
Według autorów programu roczny przyrost oszczędności wyniesie maksymalnie 22 mld PLN przy składce 7% oraz maksymalnie 12 mld PLN przy składce 4%. Ostateczna kwota zależeć będzie od liczby uczestników, którzy zdecydują się pozostać przy „domyślnym" udziale w programie oraz od wielkości zadeklarowanej składki. Zakładając, że wybór „domyślny" wybierze 85% pracowników (analogicznie, jak udział osób, które w 2014 roku wybrało domyślnie transfer środków z OFE do ZUS), a średnia składka wśród „domyślnych" wyniesie 5%, to w skali roku otrzymamy kwotę około 13 mld PLN. Jest to kwota porównywalna ze średnioroczną wielkością napływu nowych środków do OFE w latach 1999-2014, a wszystkie dotychczasowe dobrowolne programy emerytalne (PPE od 1999 roku, IKE od 2004, IKZE od 2012) zgromadziły w całym okresie funkcjonowania łącznie niespełna 20 mld PLN. Na papierze wygląda dobrze, ale diabeł, jak zawsze, tkwi w szczegółach, a tych jeszcze nie znamy.

Pomysł rozwoju prywatnego filara emerytalnego jest z całą pewnością rozwiązaniem dobrym i pożądanym ze względu na prognozowane trendy demograficzne. Długoterminowe, systematyczne oszczędzanie nawet niewielkich kwot pozwoli na zgromadzenie wysokiego kapitału w momencie osiągnięcia wieku emerytalnego, który znacząco poprawi status życiowy w trakcie emerytury. Jest to na tyle ważne, że warto inwestować długoterminowo i systematycznie niezależnie od planów rządu i jego polityki w zakresie systemu emerytalnego. Teoretycznie w długim okresie najwyższą stopę zwrotu powinny przynieść inwestycje w akcje, jednak wiążą się one z większym ryzykiem i podwyższoną zmiennością. W związku z tym warto rozważyć dywersyfikację portfela i lokowanie tylko pewnej jego części w instrumenty bardziej ryzykowne, biorąc pod uwagę zasadę, że im bliżej emerytury, tym bardziej bezpieczne powinny być nasze inwestycje. Wśród bezpiecznych rozwiązań inwestycyjnych warto wskazać fundusze papierów dłużnych takie, jak Eques Obligacji. Średnioroczna stopa zwrotu tego funduszu od początku działalności wynosi 4,37%.
Zakładając systematyczne inwestowanie przy takiej stopie zwrotu kwoty 200 PLN miesięcznie, stanowiącej równowartość około 5% średniego miesięcznego wynagrodzenia w Polsce, wartość zgromadzonych oszczędności wyniesie po 40 latach około 260 tys. PLN (wykres). Pozwoli to na wypłatę wieczystej emerytury w kwocie prawie 1000 PLN miesięcznie.


Źródło: Obliczenia własne EQUES Investment TFI SA

Autor: Eques TFI
powrót
Widok zawartości stron

Informacja o ryzyku:

Inwestowanie w tytuły uczestnictwa wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym, nie daje gwarancji zysku i może wiązać się z poniesieniem strat wskutek spadku wycen tytułów uczestnictwa. Inwestycje w tytuły uczestnictwa funduszu nie są zobowiązaniem oraz nie są gwarantowane, a jednostki uczestnictwa funduszy nie są depozytem bankowym i istnieje możliwość utraty zainwestowanego kapitału. Wyniki inwestycyjne funduszy osiągane w przeszłości nie są gwarancją osiągnięcia takich samych lub podobnych wyników w przyszłości. Wartość inwestycji (wycena tytułów uczestnictwa) może rosnąć lub maleć, a w określonych okolicznościach zbywalność jednostek uczestnictwa funduszy może być ograniczona lub wyłączona. Środki zainwestowane w tytuły uczestnictwa nie są objęte ustawowym systemem gwarantowania. Pełna informacja dotycząca wysokości opłat bieżących pobieranych przez TFI z tytułu posiadania, zamiany lub umorzenia jednostek uczestnictwa funduszy, a także informacje o rodzaju i istocie ryzyka związanego z inwestowaniem w tytuły uczestnictwa zawarte są we właściwej karcie funduszu, prospekcie informacyjnym, kluczowych Informacjach dla inwestorów lub publicznym dokumencie informacyjnym, które DM BOŚ S.A. udostępnia na stronie internetowej www.bossafund.pl

Więcej informacji o instrumentach finansowych i ryzyku z nimi związanym znajduje się w serwisie bossa.pl w części MIFID: Materiały informacyjne MiFID -> Ogólny opis istoty instrumentów finansowych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w instrumenty finansowe.

Prezentowane powyżej wiadomości i analizy (dalej: Komentarze) zostały przygotowane przez DM BOŚ S.A. lub towarzystwa funduszy inwestycyjnych z którymi DM BOŚ S.A. zawarł umowę o dystrybucję jednostek uczestnictwa.

Komentarze mają charakter reklamowy i promocyjny oraz nie stanowią oferty w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Niniejsze Komentarze opublikowane zostały wyłącznie w celach informacyjnych i nie stanowią porady inwestycyjnej, doradztwa inwestycyjnego w rozumieniu art. 76 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ani rekomendacji do dokonania lub powstrzymania się od dokonania jakiejkolwiek inwestycji w tytuły uczestnictwa. Komentarze są publikacją handlową w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy”.

Komentarze, w tym wszelkie opinie, prognozy, kalkulacje i szacunki w nich zawarte są wyłącznie wyrazem wiedzy i poglądów autora według stanu na dzień sporządzenia i nie stanowią podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania jakiegokolwiek zobowiązania po stronie DM BOŚ S.A. lub danego towarzystwa funduszy inwestycyjnych. Przedstawione w Komentarzach informacje finansowe są wynikiem inwestycyjnym osiągniętym w konkretnym okresie historycznym i nie stanowią gwarancji osiągnięcia takich samych lub podobnych wyników w przyszłości. Informacje zawarte w Komentarzach mogą stanowić stwierdzenia dotyczące przyszłości. Stwierdzenia takie mogą być identyfikowane poprzez użycie określeń dotyczących przyszłości, takich jak np. „może”, „będzie”, „spodziewa się”, „jest oczekiwany”, „powinno”, „przewiduje się”, „uważać”, „sądzić”, „zakłada się”, a także ich zaprzeczeń, ich odmian lub zbliżonych terminów. Stwierdzenia dotyczące przyszłości wiążą się z szeregiem znanych i nieznanych ryzyk, niepewności oraz innych czynników, które mogą wpłynąć na wyniki, poziom działalności, osiągane cele funduszu i spowodować, że będą one istotnie różne od zakładanych przyszłych wyników.

Z zastrzeżeniem obowiązujących przepisów prawa, DM BOŚ S.A. lub dane towarzystwo funduszy inwestycyjnych nie jest zobowiązany do aktualizowania ani weryfikowania jakichkolwiek stwierdzeń dotyczących przyszłości, które mogą być zawarte w danym Komentarzu w przypadku wystąpienia jakichkolwiek przyszłych zdarzeń, powzięcia nowych informacji czy wystąpienia jakichkolwiek innych okoliczności.

DM BOŚ S.A. lub dane towarzystwo funduszy inwestycyjnych, którego materiał został opublikowany w serwisie bossafund.pl nie ponoszą odpowiedzialności za działania lub zaniechania klienta lub innego inwestora podjęte na podstawie Komentarzy ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych, skutki finansowe i niefinansowe powstałe w wyniku wykorzystania Komentarzy lub zawartych w nich informacji.

Widok zawartości stron

Biuletyn o funduszach Bossafund
wyszukaj fundusz